lördag 20 mars 2010

recept!

Många av er har efterfrågat receptet på den oslagbara pajen jag tillagade och bjöd mina kollektivare på igår. Jag ska nu dela med mig av detta hemliga recept: 

Pajdeg: 3 dl vetemjöl

            100 g smör el marg

            50 g riven parmesan

            2 msk kallt vatten

 

Fyllning: 400 g köttfärs

             15 cm purjolök

             1 vitlöksklyfta

 

Stuvning: 2 msk smör eller margarin

              1 tsk chilipeppar

              1 tsk curry

              1 tsk garam masala

              2 msk tomatpuré

              1 msk kinesisk soja

              2½ dl crème fraiche

 

1. Hacka samman mjöl, smör och parmesanost till pajdegen. Tillsätt vatten. Låt vila kallt helst en timma. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Tryck ut degen i en pajform, 25 cm i diameter. Grädda pajskalet i 15 min.

3. Skölj och hacka purjolöken fint. Fräs lätt i en stekpanna.

4. Stek upp köttfärsen.

5. Gör stuvningen. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt kryddorna som får fräsa med en stund.

Häll i tomatpuré, soja och crème fraiche. Blanda väl.

6. Fyll pajskalet med köttfärsen och purjolök. Pressa vitlöken över. Häll över stuvningen och

Sätt in pajen i 225 graders ugnsvärme ca 10 min eller tills allt är genomvarmt. 


Till detta rekommenderas en härlig vårsallad och rött vin (alternativt Coca Cola). Smaklig spis vänner!

/Mastern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar