lördag 6 mars 2010

individualism i kollektivet

Något vi har diskuterat det senaste i kollektivet är att föra en mer individorienterad politik. Som det ser ut nu lever vi i ett kollektivistisk hem där alla beslut fattas gemensamt dock med Masterns vetorätt. Vi delar på det mesta och spenderar mycket tid ihop. En hetsig debatt angående detta ämne har förts bland oss och den stora frågan har varit huruvida vi ska omorganisera The Mansion eller inte. Jag har, under hela min vistelse i kollektivet, förespråkat ett mer privatiserat och individualiserat levnadssätt. Nu har också Eva kommit på bättre tankar, hon kom med en mycket klok insikt häromdagen: att vi bör följa västvärldens utveckling och tänka mer på individen och inte massan.

Madde har även hon insett mer och mer att individen framför kollektivet är det enda rätta hos oss. En som däremot inte är lika mottaglig för detta är Moa. Hon värderar det kollektivistiska något så oerhört högt. Men då majoriteten är för en omorganisering så att det blir mer fokus på det individuella planet kommer vi ta till följande drastiska åtgärder:

- Inga mer gemensamma måltider
- Schemalagda dusch- och längre toabesök
- Läsning och studerande görs i det egna rummet och EJ i matsalen eller sällskapsrummet
- Inget umgänge i kollektivet efter 21.00
- Eget toalettpapper ska användas
- Ytterkläder, skor osv förvaras i det egna rummet
- Söndag är vilodag och då ska man hålla sig i det egna rummet med stängd dörr
- Eventuella hembesök ska anmälas i god tid

/Mastern

2 kommentarer:

  1. Välskrivet och väl formulerat förhållningssätt! Tycker det låter sunt! Jag hade passat extremt bra in i kolllektivet med dessa nya regler :)

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat an att halla med foregaende talare! For ovrigt klarade jag mig helskinnad over Atlanten aven denna gang. Puh! Bea och Shane halsar alla sa mkt! Hoppas ni har det med de nya reglerna och allt, det ar nastan sa att hemlangtan drabbar mig redan. Maudenstein

    SvaraRadera