måndag 25 oktober 2010

nytt kamera!

Tog beslutet igår om att ta tillfället i akt och köpa en ny kamera då Singapore ska vara bland de billigaste ställena att inhandla elektronik på. Så idag efter plugget begav jag mig ett kvarter bort till Sim Lim Square, faktiskt första gången jag är där. I alla fall är det ett stort elektronikvaruhus där man får gå från butik till butik och fråga efter priset men det gäller att se upp för lurendrejare. Försökte använda mig av mina "negotiation skills" som jag lärt mig på SMU men det var inte det lättaste. Har förstått att man innan måste veta exakt vad man ska ha och vad priset ligger på hemma. De försöker alltid pracka på en andra grejor, säger att prylarna man vill ha är "out of stock" eller att grejen man vill ha är inget att ha o s v.

Efter att ha kollat runt lite på nätet bestämde jag mig för en Canon Powershot G12. Fråga mig inte varför. Eller, det jag kan säga till mitt försvar är att den inte verkar vara så avancerad (jag är inte så insatt i fotografering) och den är framför allt snygg! Dessutom ska bilderna bli fantastiska. Dock är det ingen systemkamera utan en "kraftfull digital kompaktkamera". Själva köpet tog någon timme. Gick runt hos de flesta återförsäljarna och skaffade mig både vänner och ovänner under turen. Det slutade med att jag återgick till en av vännerna och köpte av honom. De flesta tog samma pris, ca 750 SGD (3750 kr), och då kände jag att jag hellre gynnar vänner än fiender. Fick även kamerafodral, ett extra batteri och minneskort till kameran för endast 3 800 sek vilket nästan är halva priset mot vad det skulle kosta i Sverige.

Kanske inte är en sådan tokig (skelögd) negotiator ändå?

/Mastern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar