fredag 15 oktober 2010

smu, smu, smu...


Singapore Management University (SMU) är skolan jag går på för er som inte vet det. Det är en relativt nybyggd skola som ligger väldigt centralt, endast 5 minuter gångväg från vårt boende. Den är superfräsch och man kan verkligen inte klaga på lokalerna, biblioteket (förutom att AC:n ibland kan vara inställd på typ 15 grader), gymmet osv.

Dock är det så enormt mycket mer jobb i skolan här än hemma i Sverige, i alla fall i Lund. Okej, att det här är första terminen och det tar tid att komma in i ett nytt system. Kommer ihåg första terminen i Lund, jag slet som ett djur men fick också bra betyg. Här känns ett A nästan som en omöjlighet, inte för att jag satsar på höga betyg här för betygen skickas ändå inte hem till Lund. Det enda man kan se är om man klarat kursen eller inte. Och vad jag har hört är ska det tydligen vara ganska svårt att bli underkänd i en kurs här. Och det gillar vi ju!

På SMU läser man generellt sett fyra heltidskurser på en och samma gång och alla kurser är lika krävande. En orsak till att man läser så mycket på en gång kan vara att terminen här är en månad kortare än hemma. Man har en föreläsning i veckan om tre timmar i varje kurs. Till de allra flesta föreläsningar har man läxa, vanligtvis att läsa en lång artikel som ska diskuteras i klassen. Då gäller det att vara förberedd och påläst för att närvaro och deltagande är ca 15 % av betyget. Detta är något helt nytt för mig då man i princip inte måste gå på någon föreläsning i Lund och man måste absolut inte delta aktivt. Sedan tar alla dessa grupparbeten knäcken på mig. Alla kurser har 1-2 stycken grupparbeten. Dessa arbeten tar så sjukt mycket tid och är väldigt krävande. Oftast hamnar man bara med singaporianer och de har en helt annan tidsuppfattning än vad vi har. De kan sitta i timmar och brainstorma en liten detalj och gärna då också typ en lördagkväll. Här är det inga som helst problem att sitta med grupparbete under helgerna.

Dessutom är det inte nog med bara en final exam utan man ska gärna ha en midterm också. De är ofta utformade som quiz och är riktigt kluriga. De två quiz jag hittills gjort är jag inte säker på om jag klarat ändå har jag pluggat till dem relativt mycket. Jag har seriöst aldrig varit i skolan lika mycket som här. Jag har heller aldrig spenderat så många kvällar på skolan som här. När man tar upp det här med singaporianerna frågar de om jag inte visste det innan jag sökte, att SMU är känt för att ha ett högt tempo och att det är stressigt. Jag hade inte en aning om det. Jag tänkte att jag skulle leva ett riktigt bytisliv: festa fyra gånger i veckan, resa och bara ha det allmänt gött. Visst har vi lyckats resa en å annan gång men alla gånger man kommer tillbaka känner man sig lagom stressad.

I Sverige är det många som jobbar vid sidan av studierna inklusive mig. Det skulle man aldrig hunnit med här och jag har inte stött på någon singaporian som extrajobbar. I och för sig behöver de väl inte då ALLA fortfarande bor hemma hos föräldrarna och lever på dem.

Idag är det lördag och gissa vad jag ska göra idag. Plugga. Förstår ni vilken hatkärlek jag kan känna gentemot SMU.

/Mastern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar